søndag 30. september 2012

Trykkteknikker

Da var vi endelig igang! Har hatt en spennende periode nå med forskjellige trykkteknikker for å uttrykke våre kreative skisser fra områder på og i rundt skolen. Personlig startet jeg med noe som kalles monotypi, der vi maler på en glassplate og får tegnet skissen over slik at trykket kommer der blyantspissen har vært borti selve glasset.

Deretter gikk jeg over på sjablongtrykk, her brukte jeg litt mindre tid for å vinne å gå over på linosnitt, som på en måte var høydepunktet. Sjablong går ut på å trykke i flere omganger eller med forskjellige utklipp som lager former med forskjellige farger. 

Til slutt gikk jeg over på linosnitt, her brukte jeg skissa til å tegne over på en linoplate. På denne platen skal man deretter forme og danne et bilde. Det blir hvitt der man skjærer, mens svart der det er urørt.

Utstyret jeg brukte under linosnitt var: linokniver, skjærebrett, linoplate, trykksverte, glassplate, ark, valse og pressemaskin.

Her har dere et eksempel på linosnitt av skissa til "Stiklestad Allé"
Linosnitt i en billedserie som er kalt "Allé" nr.1/5.
Her er et eksempel på monotypi, med samme skisse som overfor
Monotypi under navnet, "Allé"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar